Friday, June 1, 2012

Oh ! JUNE

xsangka da masuk bulan JUNE !!
orang cakap bulan june ni bulan yg full of love <3
seyez?????
tapi bile fikir balik ade gak betulnye.
sbb kebanyakkan perkara2 yg indah2 semua berlaku pd aku mesti bulan june.

n yg paling penting....BDAY aku. hahahhaa
yippieeeeeeeee.
xtau la tahun ni sambut cmne.
last year mmber2 sambut kat PD. ye r...time tu study lagi kan... masa banyak luang dengan kawan2.

jgn cakap aku sambut sorg2 tahun ni dah la.

Dalam bulan June ade 3 birthstones :  mutiara, Alexandrite, dan moonstone.

Mutiara
Sejarah, mutiara telah digunakan sebagai perhiasan selama berabad-abad. Mereka adalah salah satu bahan permata kegemaran Empayar Rom; kemudian di Tudor England, 1500-an dikenali sebagai umur mutiara. Mutiara adalah unik kerana mereka adalah permata hanya daripada hidupan laut yang hidup dan tidak memerlukan faceting atau menggilap untuk mendedahkan keindahan alam semula jadi mereka. Pada awal tahun 1900, pengkulturan komersial pertama yang berjaya mutiara air masin bulat bermula.


Alexandrite
Permata yang agak moden, Alexandrite, pertama kali ditemui di Rusia pada tahun 1831 semasa pemerintahan senama, Czar Alexander II, dan chrysoberyl amat jarang berlaku dengan kualiti seperti bunglon. Warnanya hijau yang indah di kedua-dua siang dan lampu neon; ia berubah warna merah keunguan dalam cahaya pijar. Disebabkan kepada kelangkaan, beberapa versi stok barang kemas sintetik batu permata yang mempesonakan ini. (Batu permata sintetik buatan manusia alternatif kepada bahan semulajadi, memiliki sifat-sifat fizikal, optik, dan kimia yang sama sebagai batu permata semula jadi.)

Moonstone
Birthstone ketiga untuk Jun Moonstone. Ia telah diberikan nama oleh Pliny sejarah semulajadi Rom, yang menulis bahawa penampilan moonstone diubah dengan fasa-fasa bulan - kepercayaan yang diadakan sehingga selepas abad ke-16. Batu permata yang luar biasa, moonstones menunjukkan mainan terapung cahaya (dipanggil adularescence) dan kadang-kadang menunjukkan sama ada bintang multirayed atau mata kucing. Dianggap sebagai batu suci di India, moonstones sering dipaparkan di atas latar belakang kuning (warna suci) dan dipercayai mengurung dalam batu semangat yang bermatlamat untuk membawa nasib baik. Sebahagian daripada keluarga mineral yang dipanggil feldspar, moonstone berlaku dalam batuan igneus dan metamorf dan datang dalam pelbagai warna seperti hijau, biru, pic, dan champagne. Moonstones yang paling berharga adalah dari Sri Lanka, India, Australia, Amerika Syarikat, Mayanmar, dan Madagascar

tapi sy lagi suke mutiara :)
                                           i want this rainbow lipped pearls,they are rare :)

No comments: